RVS uitlaat op maat

Wanneer u een uitlaat op maat zoekt bent u bij HL Motorsport op het juiste adres. Ons specialisme ligt bij het ontwerpen en produceren van een custom uitlaat. Elke rvs uitlaat op maat is anders en is afgestemd op de wensen van onze klanten. Een custom uitlaat kan verschillende voordelen hebben.

Om u inzicht te geven in welke delen van het uitlaatsysteem kunnen worden gepersonaliseerd behandelen wij alle onderdelen. Per onderdeel zullen we ingaan op de voordelen en opties.

  • Meer vermogen
  • Minder of meer geluid
  • Corrosie bestendigheid
  • Verbeterde esthetiek
  • 5 Jaar garantie
RVS uitlaat op maat - HL Motorsport
RVS spruitstuk op maat - HL Motorsport

Spruitstuk

Het spruitstuk is het allereerste onderdeel waar de uitlaatgassen doorheen gaan wanneer deze het motorblok verlaten. Dit eerste gedeelte van een rvs uitlaat op maat wordt vaak overgeslagen. Toch is hier erg veel ruimte voor optimalisatie. Hierbij is de uitlaatflow het belangrijkste. Dit is wel verschillend voor turbo- en atmosferische motoren. Daarnaast maakt de vorm (gelijk of ongelijke lengte spruitstukken) uit. Voor bijvoorbeeld 4-cilinders is er de keuze voor 4-2-1 of 4 naar 1. Benieuwd wat het verschil is tussen deze twee en welke meer topvermogen geeft? Dat leest u op onze uitgebreide pagina. Hier vindt u ook hoe wij spruitstukken kunnen berekenen voor circuit gebruik.

RVS downpipe op maat

De downpipe is het eerste echte stuk RVS uitlaat op maat van een turbo auto. In de downpipe zitten de katalysatoren en O2 sensoren. De katalysatoren creëren bij turbomotoren veel tegendruk. Deze tegendruk is niet goed voor de prestaties van de motor. Het plaatsen van een sportkatalysator in een rvs uitlaat op maat kan het vermogen verhogen tot 15%. Als dit nog niet genoeg is kunnen wij ook een custom uitlaat maken met een complete de-cat en een grotere downpipe diameter. De vermogenswinst door een custom uitlaat kan oplopen tot 25%.  

Het weghalen van een katalysator brengt bepaalde complicaties met zich mee. Zo kan het weghalen van de katalysator tot APK afkeur leiden. Ook moet u rekening houden met de afstelling (tune) van uw auto. Op basis van uw wensen ontwerpen wij een rvs uitlaat op maat met een downpipe die door de APK komt of gemakkelijk wisselbaar is. Omdat er veel misinformatie is rondom downpipes hebben wij hier een complete pagina voor.

RVS Downpipe op maat
RVS middendemper - HL Motorsport

Middendemper RVS uitlaat op maat

De middendemper zit in het midden van de uitlaat. De keuze voor het wel of niet plaatsen hangt sterk samen met de keuze voor de einddemper en de aan- of afwezigheid van katalysatoren (deze dempen geluid). Voor auto’s met een turbo is een middendemper in een custom uitlaat vaak minder nodig. Dit komt omdat de turbo ook geluid dempt. 

Bij het afwezig zijn van katalysatoren in de uitlaatlijn kan het dempende effect dat verloren gaat deels gecompenseerd worden door een middendemper. Als het gaat om circuitdoeleindes is het plaatsen van een middendemper een goed idee. De geluidsnormeringen op het circuit zijn streng en worden steeds strenger. Bent u niet opzoek naar een RVS uitlaat op maat maar wilt u wel een middendemper delete, dan is dat natuurlijk ook geen probleem.

Einddemper custom uitlaat

De einddemper heeft doorgaans de meeste invloed op het geluid van uw custom uitlaat. Dit gaat niet alleen om het volume, maar ook om de klank. Standaard gebruiken wij hi-flow Simons dempers voor elke RVS uitlaat op maat. Mocht u een specifieke wens hebben voor een andere demper fabrikant is dat geen probleem. Wel is het belangrijk dat er voldoende ruimte onder de auto is voor de gewenste demper. Als u twijfelt of vragen heeft over welke einddemper het beste zal aansluiten bij uw auto, kunt het beste even contact met ons opnemen. Wij beantwoorden al uw vragen en helpen u graag verder.

RVS Einddemper op maat - HL Motorsport
RVS sierstuk op maat - HL Motorsport

Sierstuk bij een RVS uitlaat op maat

U kunt kiezen uit onze ruime voorraad sierstukken. Mocht het gewenste sierstuk er nu net niet tussen zitten, dan is dat geen probleem. Binnen 24 uur kunnen wij meer dan 100 verschillende sierstukken geleverd krijgen. Het door u gekozen sierstuk wordt besteld en verwerkt in uw custom uitlaat. Als u van een enkel naar duaal uitlaatsysteem gaat worden dit uiteraard twee sierstukken.

Uitlaatkleppen

Wanneer u wilt kunnen kiezen in het volume van uw uitlaat is het mogelijk om een uitlaatklep te integreren in uw uitlaatsysteem. Bij bestaande systemen kan er vrijwel altijd een dump-valve geplaatst worden. Voor een by-pass klepsysteem bekijken wij graag de auto of er voldoende ruimte aanwezig is.

Een custom uitlaatsysteem biedt meer mogelijkheden. In een custom uitlaatsysteem kan een bypass vrijwel zeker geplaatst worden. Bij een duaal uitlaatsysteem is ook mogelijk om het geluid over de 2 zijdes te verdelen. Omdat elke auto verschillend is kijken wij graag of dit mogelijk is voor uw auto. Om het resultaat van onze uitlaatkleppen te zien bekijkt u de link.

Al onze systemen zijn volledig op maat gemaakt naar uw wensen. Hierbij stellen wij deze samen met u samen

Een de-cat downpipe geeft de beste uitlaatflow. Daarnaast is het mogelijk om een sportkatalysator te plaasten. Hierdoor wordt de euronorm nog steeds behaald.

Standaard gebruiken wij Simons midden- en einddempers. Echter kunt u kiezen voor ander merk!

Wij gebruiken de hoogste kwaliteit 304L RVS. Dit wordt met TIG en back purge gelast om zo de hoogste kwaliteit behalen! 

Wij hebben zoveel vertrouwen in onze producten dat wij standaard 5 jaar garantie bieden op al ons laswerk

Mijn GTE'tje hierheen gebracht! Klinkt zoveel beter! Goed team en zeker niet duur! Top kwaliteit en zeer goede service

B. K.

Is een RVS uitlaat op maat legaal?

We kunnen uw uitlaat bouwen met een straat en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten zijn, als het gaat om legaliteit, de uitstoot, het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten.

De uitstoot wordt bepaald door de gezondheid van de motor en de aanwezigheid van katalysatoren en de tune. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers, katalysatoren en eventueel turbo. Omdat we gebruik maken van dikke rvs-hangers en stevige rubbers is elke RVS uitlaat op maat deugdelijk bevestigd. De bouwtechnische vereisten hebben te maken met de aanwezigheid van uitlaatdempers. Wanneer deze aanwezig zijn wordt hieraan voldaan. 

Omdat elke uitlaat die wij bouwen uniek is, komen deze niet in aanmerking voor een CE-keurmerk. Al onze custom uitlaatsystemen zijn voor circuitgebruik bedoeld.

Kosten voor een RVS uitlaat op maat

De kosten voor een custom uitlaat verschillen per auto. Deze worden bepaald door de beschikbare ruimte, integratie van een klepsysteem, speciale wensen, speciale inkoop van onderdelen, de prijs van RVS en de prijs van Argon. Om een prijsindicatie te krijgen kunt u het beste contact met ons opnemen via telefoon, mail of Whatsapp.

RVS uitlaat op maat - HL Motorsport
HL Motorsport Team

Waarom kiest u voor HL Motorsport?

U kiest voor HL Motorsport omdat u kiest voor de hoogste kwaliteit. Door onze jarenlange ervaring hebben wij veel kennis als het gaat om custom uitlaten. De kennis die wij hebben verkregen uit de productie van raceonderdelen implementeren wij ook in uw RVS uitlaat op maat. Omdat veel van onze producten op de vermogensbank en/of het circuit zijn geweest weten wij wat onze producten doen. De kwaliteitseis voor raceonderdelen is extreem hoog en dit is de enige kwaliteitseis die voor ons acceptabel is. Om deze reden geven wij 5 jaar garantie op ons laswerk.

Een HL Motorsport custom uitlaat is uiterst corrosie bestendig en verzekert u van jaren rijplezier. Het ontwerpen en produceren van een custom uitlaat kan niet binnen een dag worden gedaan. Daarom krijgt u van ons gratis vervangend vervoer. Daarnaast houden wij u gedurende het gehele proces op de hoogte met foto’s en informatie via Whatsapp. Hierdoor kunt u meekijken met het proces en dit eventueel vastleggen voor de historie van uw auto.

Hoe lassen wij een Custom uitlaat?

Wij lassen onze uitlaten met een TIG-lasapparaat. Daarnaast wordt ons laswerk voorzien van een zogenaamde backpurge. Bij deze back purge vullen wij de hele uitlaat met argon gas tijdens het lassen. Dit zorgt ervoor dat de las door en door sterk is en het voorkomt het scheuren op de las bij hoge temperaturen. Hierdoor is zowel de binnen- als de buitenkant beschermd.

Dit is de manier van RVS lassen waarbij de lasnaden zelf het allersterkste zijn. Wanneer onderdelen zonder back purge worden gelast kunnen er, na zwaar gebruik, haarscheurtjes ontstaan. Deze scheuren in korte tijd door. Hierdoor gaat de uitlaat gaat lekken. In het slechtste geval breekt de uitlaat af.

RVS TIG Laswerk - HL Motorsport