Custom Uitlaat

Wij zijn gespecialiseerd in het maken van custom uitlaatsystemen. Zo kunnen wij (delen van) de originele uitlaat vervangen door een RVS exemplaar. Daarnaast maken we uitlaatsystemen met een grotere diameter voor betere prestaties. Omdat alles custom wordt gemaakt bespreken we altijd van tevoren de prijzen van alle onderdelen, materiaal en manuren zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Wij maken standaard gebruik van hoogwaardig 304 RVS, Mishimoto V-band klemmen en Simons uitlaatdempers. Mocht u echter voorkeur hebben voor een andere demperfabrikant, dan is dat natuurlijk ook mogelijk.

Neem gerust contact met ons op als u wilt weten welke uitlaatopties het beste passen bij uw wensen.

Bij ons standaard:

  • Hoogwaardig 304 RVS
  • Mishimoto V-band klemmen
  • Simons uitlaatdempers
  • TIG gelast
  • Jaar garantie

Onderdelen in een sportuitlaat

Spruitstuk
In het spruitstuk komen alle uitlaatgassen van de losse cilinders samen in één buis. De vorm en lengte van de buizen van een spruitstuk hebben veel invloed op hoe het motorblok zich gedraagt. Dit geldt vooral voor auto’s zonder turbo. Spruitstukbuizen met een grotere diameter zorgen ervoor dat het motorblok beter zijn uitlaatgassen kwijt kan en efficiënter wordt. Ook de lengte van de buizen heeft invloed op de prestaties van het motorblok.
Spruitstukbuizen kunnen van gelijke en ongelijke lengte zijn. Een spruitstuk met buizen van gelijke lengte geeft over het algemeen een ‘gladder’ en hoger geluid. Het levert ook het meeste vermogen en de meest vloeiende vermogenskromme. Dit soort spruitstukken neemt wel meer ruimte in beslag en is duurder. Een spruitstuk met buizen van ongelijke lengte geeft meer “roffel” in het geluid. ls er weinig ruimte onder de motorkap, of bent u op zoek naar een goedkoper alternatief, dan is een ongelijke lengte spruitstuk de beste keuze.

Uitlaatklem
De verschillende onderdelen van een uitlaat worden aan elkaar gemaakt met uitlaatklemmen. Er bestaan vele soorten uitlaatklemmen. Een V-band klem is één van de beste klemmen voor het monteren van uitlaatdelen. Waar mogelijk gebruiken wij V-band klemmen van het merk Mishimoto. Deze klemmen zorgen, zonder pakking, altijd voor een 100% gasdichte afsluiting. Hierdoor zijn de klemmen enorm duurzaam. De V-band klemmen van Mishimoto hebben een “quick release” systeem waardoor montage en demontage erg gemakkelijk en snel gaat.

Downpipe
De uitlaatgassen gaan door de downpipe van het spruitstuk naar de rest van de uitlaat. Als de auto een turbo heeft, zit deze tussen het spruitstuk en de downpipe in. In een downpipe zit altijd een flexibel stuk dat ervoor zorgt dat door het trillen van de motor de uitlaat niet beschadigt. Ook gaat het flexibele stuk bijgeluiden tegen.

Katalysator / katalysator vervangingspijp
Door middel van een chemische reactie schoont de katalysator de uitlaatgassen op, waardoor de uitstoot van de auto minder wordt. Dit is belangrijk voor de Algemene Periodieke Keuring (APK). Het grote nadeel van een katalysator is dat deze de doorstroom van uitlaatgassen enorm belemmert. Een gemakkelijke manier om meer vermogen uit uw auto te halen is om de katalysator te vervangen door een sportkatalysator of een katalysator vervangingspijp.
Een sportkatalysator geeft minder luchtweerstand en hierdoor een beetje extra vermogen. Met deze katalysator komen de meeste auto’s door de APK. Een katalysator vervangingspijp geeft het meeste vermogen* maar hiermee komen auto’s niet door de APK. 
Wij kunnen zowel de katalysator als de katalysator vervangingspijp voorzien van quickrelease Mishimoto V-band klemmen. Hiermee kan de katalysator makkelijk teruggezet worden als de auto gekeurd wordt. 

*Een auto met een turbo die een katalysator vervangingspijp heeft, moet opnieuw afgesteld worden, bijvoorbeeld door een chiptune. 

Middendemper
De middendemper zit, zoals de naam al doet vermoeden, in het midden van de uitlaat. Deze vangt de eerste geluidsgolven op waardoor het uitlaatgeluid minder verfijnd klinkt. Een sportmiddendemper heeft naast een sportief geluid ook als voordeel dat deze veel gemakkelijker uitlaatgassen doorlaat. Hierdoor kan het motorblok beter zijn uitlaatgassen kwijt en kan er een grotere efficiëntie behaald worden.

 

Einddemper
De einddemper is de belangrijkste geluidsdemper in een uitlaatsysteem. Het vervangen van de einddemper zorgt voor het grootste verschil in geluid ten opzichte van de originele uitlaat. Ook voor de einddemper geldt dat een sportexemplaar, naast een sportief geluid, ook makkelijker uitlaatgassen doorlaat en de motor efficiënter kan draaien.

Sierstuk
Het stukje uitlaat dat onder of door de bumper steekt noemen we het sierstuk. Een sierstuk heeft weinig effect op het geluid van de uitlaat en is dus grotendeels esthetisch.

Optionele uitlaatonderdelen

Uitlaatklep
Een uitlaatklep zit voor de einddemper. Deze is elektrisch gestuurd en kan door middel van een knop of afstandsbediening open of dicht gezet worden. Als de klep open staat wordt de einddemper omzeild waardoor de uitlaat luider en sportiever klinkt. Als de klep dicht staat gaan de geluidsgolven door de einddemper waardoor de uitlaat minder geluid produceert.

Resonantiekamer
Bij een sportuitlaat zonder dempers, kan er bij een bepaald toerental in de auto een dreunend geluid ontstaan. Met behulp van een resonantiekamer kan het dreunen gedempt worden zonder dat het sportieve geluid van de uitlaat verloren gaat. Wij kunnen met een geluidsmeting de exacte frequentie van het geluid vaststellen. Met deze frequentie kunnen we de exacte maat voor een resonantiekamer berekenen.

APK en legaliteit

APK
Tijdens de APK wordt er gekeken naar de gasdichtheid van de uitlaat. Hiermee wordt bedoeld dat er geen lek in de uitlaat mag zitten. 
Naast gasdichtheid wordt er ook getest op de uitstoot. De katalysator zorgt ervoor dat de uitstoot niet te hoog is. De meeste auto’s (na 1992) komen zonder katalysator niet door de APK. Daarom bieden wij, als u kiest voor een uitlaat zonder katalysator, een wisselbare katalysator aan. 
Bij de APK wordt het geluid dat de auto produceert niet gemeten.

Legaliteit
Hoewel een auto kan niet kan worden afgekeurd op het uitlaatgeluid, kan het uitlaatgeluid wel gecontroleerd worden door de politie. Dit wordt in Nederland niet vaak gedaan omdat zo’n keuring relatief veel tijd kost. Volgens de wet mag een auto niet meer dan 2 decibel boven het originele decibelniveau produceren (3 decibel is een verdubbeling van het geluid). Het originele decibelniveau is vastgelegd in het kentekenregister. Een sportuitlaat is wettelijk toegestaan mits deze niet té luid is. Wilt u zonder problemen met een sportuitlaat rijden, dan is een uitlaatklep een erg goede optie.